Het moment is bijna daar; de lancering van Nederlands grootste online Social Cursusplatform!

Mediteren past perfect in een gezonde lifestyle

21-05-2021



 

Er wordt wat afgehold in ons huidige leven. Het is ook inmiddels een 24 uurs maatschappij geworden dus alles gaat maar door. We kunnen bijna alles doen wanneer wij dat willen, op alle tijden werken, boodschappen doen kan alle dagen en zowel overdag als in de avond, shoppen kan 7 dagen per week en dan bedoel ik natuurlijk live shoppen en niet via internet want dat kan 24/7. Tegenwoordig kun je al bij sportscholen ’s nachts terecht.

 

Altijd druk

Ook al staan sommige bezigheden nu even stil of op een laag pitje door corona, ons brein gaat alsmaar gewoon door.
We zijn bijna 24/7 online bereikbaar. Appen, mail checken en social media en natuurlijk van al het wereldnieuws op de hoogte blijven. We brengen vele uren door achter laptop, tablet of met de telefoon in ons hand.
Het kan allemaal heel makkelijk zijn natuurlijk maar wanneer nemen we dan die broodnodige rust? Ons hoofd moet af en toe even leeg gemaakt worden want als we dat niet doen ontstaat er eerder stress door de constant toestroom van gedachten. Het zou geweldig zijn als je je dagelijks even de tijd gunt om te mediteren.
 

De voordelen van mediteren:

  • Mediteren vermindert stress en haast en vermindert angst
  • Je krijgt het gevoel dat je meer tijd hebt
  • Je voelt je liefdevoller, kalmer en gelukkiger
  • Tegenslagen voelen minder zwaar
  • Je beseft dat je niet je gedachten bent, maar dat je gedachten hebt
  • Het leven verloopt met minder moeite, minder weerstand
  • Je voelt je vrijer, zorgelozer en gelukkiger
  • Het wordt eenvoudiger om in het moment te leven
     

Er zijn ook een paar nadelen:

  • Het kost tijd en een beetje discipline
  • Het voelt soms alsof je het verkeerd doet, waardoor je aan jezelf kunt gaan twijfelen
  • Je gaat je zo kalm voelen dat je niets meer te zeuren hebt als je koffie gaat drinken met een vriend(in)  
                      

Enkele meditatietips


Mediteer zonder verwachtingen

Ga zitten, denk niet en als je gestopt bent heb je een moment voor jezelf gehad. Verwacht geen wonderen maar zie het ook niet als nutteloos.
 

Ga gewoon zitten

Ga makkelijk zitten, op een kussentje in kleermakerzit of gewoon lekker op de bank of een stoel, zit niet onderuit gezakt. Uiteraard kun je ook op een matje of je bed gaan liggen.
 

Zet een timer

De tijd die je instelt moet je volmaken. Anders krijg je tussendoor misschien gedachten als ‘ik vind het wel genoeg geweest’ of bedenk je ineens iets wat nodig nu moet gebeuren.


Maak een gewoonte van meditatie

Bouw dagelijks een moment in. Begin bijvoorbeeld met 5 minuten en bouw dat op. Je zult zien dat het je steeds makkelijker afgaat. Zoek uit welk moment van de dag het beste voor je werkt. In de ochtend voor je actief wordt, halverwege de dag als rustmoment tussen je activiteiten of juist in de avond voor het slapen gaan.


Richt je aandacht op je ademhaling

Adem in door je neus, je buik wordt bol, adem uit door je mond, je buik wordt plat. Je kunt daarbij tellen (adem rustig kort in en rustig langer uit), je kunt je spieren een voor een aanspannen en ontspannen, luister naar mooie muziek of een meditatieoefening of visualiseer iets waar je rustig van wordt of een fijne plek.


Je hoofd leegmaken lukt natuurlijk niet maar observeer je gedachten zonder oordeel

Er komen altijd wel gedachten binnen maar kijk daar als buitenstaander naar en doe er niets mee, dat is de kunst. Verschuif je aandacht naar het moment. Je beseft dan misschien dat jij niet je gedachten bent waardoor je je problemen beter zal kunnen relativeren. Je hoofd zal daardoor minder vol gaan voelen.
Het zal in het begin zeker lastig zijn maar echt hoe vaker je het doet hoe beter het lukt en hoe fijner je het gaat vinden. Gun jezelf deze rustmomenten en je zult zien dat je lekkerder in je vel komt te zitten en je beter de zorgen van alledag kunt relativeren.